Karkoittaako kotisivusi asiakkaita?

Sivusosi kävijällä on joku tarve tai ongelma, jonka perusteella hän päätyy sivustollesi. Jokin saa hänet epäröimään ja poistumaan. Mitkä ovat vaaranmerkit, jotka ajavat potentiaalisen asiakkaan pois?

1 Tökerö ulkoasu

Verkkosivut ovat usein ensivaikutelma yrityksestä. Tökerö ulkoasu on vähän kuin myyjä, jonka parta on ajamatta, vaatteissa on tahroja ja paperit ovat sekaisin. Ei ehkä kerro myytävästä tuotteesta tai palvelusta itsestään, mutta vaikuttavat mielikuviin yrityksestä ja asiakas tekee helposti oletuksia tämän perusteella.

CASE PARTURI. Etsin Turun alueelta sopivaa parturia ja törmäsin jos minkälaiseen viritykseen. Hylkäsin useita yrityksiä sillä perusteella, että niiden nettisivut eivät anna luotettavaa vaikutelmaa osaamisesta tai laadusta. Miksi menisin kokeilemaan huonon ensivaikutelman paikkaansapitävyyttä, jos kilpailijasta vakuuttuu heti?

5 minuutissa tehty näyttää juuri siltä, että se on 5 minuutissa tehty. Pahimpia esimerkkejä tästä ovat erilaisilla kotisivukoneilla tehdyt sivustot, jotka on tehty mahdollisimman nopeasti, halvalla ja itse.

2 Et huomioi mobiililaitteita

Tablettien ja älypuhelinten osuus verkkosivujesi kävijöistä on usein suurempi kuin luulee. Nykyisin arviolta kolmasosa kävijöistä on mobiililaitteita. Onko sivustosi suunniteltu mukautumaan myös pienille näytöille? Tiesitkö, että aikanaan tosi siistit flash-pohjaiset sivut eivät näy esim. iPhonella ollenkaan. Responsiivisella suunnittelulla yksi sivusto mukautuu kaikenkokoisille ruuduille. Jos sivustosi on yli kolme vuotta vanha, mobiililaitteita ei todennäköisesti ole huomioitu.

3 Epäselvyys

Hyvä etusivu paljastaa nopeasti mitä yritys tekee. Tämän jälkeen navigaation tulisi olla selkeä. Pienillä sivustoilla selkeys tulee pienellä suunnittelulla luonnostaan, koska sisältöä on vähän. Esimerkkeinä monimutkaisista navigaatioista esim. Salon kaupungin sivusto, jossa ylä- ja sivunavigaatiossa on yhteensä 198 navigaatiolinkkiä. Laaja sisältö saadaan kuriin pääotsikoilla ja toimivalla hakutoiminnolla. Selkeyttä saa myös yhdistämällä sivuja: tietoa yrityksestä ja sen työntekijöistä samalle sivulle, palvelut ja hinnasto samalle sivulle jne.

Onko asiakkaalle selvää, mitä hänen täytyy tehdä, jotta hän voi ostaa tuotteesi tai palvelusi? Mikä on seuraava askel? Typistetysti sanotaan, että verkkosivujen ainut tehtävä on aktivoida asiakas. Toiminta voi olla yhteydenotto puhelimitse tai lomakkeella, tilauksen lähettäminen, esitteen lataaminen, testiversion kokeileminen tai vierailu liikkeessä.

Varo geneerisiä kuvapankkikuvia, jossa esiintyy tunnistettavia ihmisiä. Ongelma on siinä, että nämä ihmiset eivät ole töissä yrityksessäsi. Nämä kuvat eivät kerro asiakkaalle mitään yrityksestäsi. Laadukkaat kuvat toimitiloistasi, henkilöstöstäsi, tuotteistasi, palveluistasi ja asiakkaistasi kertovat yrityksestäsi paljon enemmän.

4 Vanhentunut sisältö

Onko sisältösi ajan tasalla? Ilmoitatko ALV-prosentiksi yhä 23 %? Onko ajankohtaista-osion uusin julkaisu vuoden vanha? Toivotetaanko etusivulla ”Hyvää joulua!” kesällä?

Verkkosivuihin jää helposti vanhentunutta tietoa, koska omia tekstejä tuskin lukee julkaisun jälkeen. Tekstit kannattaa kuitenkin tarkistaa aina välillä. Kun huomaat virheen, pystytkö korjaamaan sen itse? Jos korjaus vaatii yhteydenottoa mainostoimistoosi, se lykkääntyy helposti sillä onhan se noloa vaivata toista korjaamaan yksi juttu. Tekemäni verkkosivut ovat WordPress-julkaisujärjestelmällä, jolloin voit helposti itse korjata sisältöä. Parhaimmillaan saat korjattua virheen minuutissa sen huomaamisesta!

5 Hitaus

Latautuuko sivustosi hitaasti? Ongelmina voi olla huono webhotelli ja huonosti optimoidut sivut. Lataako sivustosi paljon suurempia kuvia kuin tarvitaan? Nopea sivusto parantaa käyttökokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Hidas latautuminen myös pudottaa sijoittumistasi Googlen haussa.