1. Oma sisältö

Sisältö on verkkosivujen tärkein osa-alue kuten aikaisemmassa kirjoituksessani sisältöstrategiasta kirjoitin. Tärkeä inspiraation lähde tulisi olla yrityksen viestinnän esittäminen tehokkaasti eli kohderyhmän tavoittaminen ja viestin kohdistaminen. Ulkoasun pohjana voi toimia aiemmin luotu yritysilme tai logo, mutta voidaan tietysti aloittaa myös puhtaalta pöydältä.

Tulisi siis aluksi miettiä niitä asioita, jotka ovat tärkeitä yrityksen asiakkaille ja sitten miten ne välitetään asiakkaille. Lopullisen asiakkaan ehdoilla rakennettu sivusto sisältää asiat, joita käyttäjä etsii.

Ulkoasu tulisi aina kehittää sisällön ehdoilla ja sisältö rakentaa loppukäyttäjän tarpeille.

2. Kilpailijoiden verkkosivut

Kilpailijoiden verkkosivut antavat hyvän kuvan siitä, mitä tietoa vastaavat yritykset välittävät, mitä kanavia pitkin ja miten. Pienyritysten keskuudessa tyylikkäällä ulkoasulla on helppo erottua, sillä useilla yrityksillä on käytössään tökerön näköiset sivut, joista ikä paistaa jo läpi.

Kilpailijoiden sivustoissa ei kannata pysyä vain kotimaisissa, vaan etsiä myös ulkomaisia yrityksiä, sillä verkkosivuissa uusimmat trendit tulevat Suomeen hieman jäljessä muuta maailmaa. Kulttuuristen erojen vuoksi voi syntyä myös uusia oivalluksia.

Tehdään paremmin. Eräs periaatteeni on tehdä asioita paremmin eikä tähdätä vain yhtä hyvään lopputulokseen. Etsitään mikä toimii kilpailijoiden sivustoilla ja mikä kaipaisi parannusta ja tehdään nämä asiat paremin.

3. Verkkosivugalleriat

Netistä löytyy useita sivustoja, jotka keskittyvät palkitsemaan hyviä verkkosivuja ja inspiroimaan. Näissä esiintyvät verkkosivut ilmentävät uusimpia tyylisuuntauksia ja tekniikoita. Osa näistä ovat myös melko taiteellisia ja kokeellisia. Näiden sivujen avulla voi syntyä suurempia oivalluksia kun perinteisemmätkin sivustot voivat ottaa rohkeasti mallia tyylisuuntauksista. Esimerkiksi kampaamon sivusto voi näyttää myös tältä.

Aloita näistä. Seuraan itse näitä neljää säännöllisesti.

The Best Designs julkaisee kaksi uutta sivustoa päivittäin
The Best Designs julkaisee kaksi uutta sivustoa päivittäin
Awwwards sisältää valtavasti sivuja kategorioittain
Awwwards sisältää valtavasti sivuja kategorioittain

4. Tutkimukset

Tutkimukset eivät ole inspiroivin ja innostavin lähde, mutta tarjoavat pitkällä aikavälillä tietoa siitä, mikä oikeasti toimii. Verkkosivujen käytettävyydessä arvioidaan esimerkiksi katseen kulkua verkkosivustolla. Tästä mielenkiintoisia pointteja löytyy esim. tästä artikkelista, joka kokoaa 3 mielenkiintoisinta löydöstä yli 200 sivustoa käsittävästä tutkimuksesta. Tutkimustiedon perusteella voidaan perustellusti sijoittaa elementtejä tietyllä tavalla.

Lopputulos ei ole kopio

Ottamalla inspiraatiota useista eri lähteistä, liittämällä toisiinsa toimivia asioita ja tuomalla mukaan oman yksilöllisen otteen, syntyy aina ainutlaatuinen lopputulos. Aluksi saattaa näyttää, että syntyisi kopio mallista, mutta todellisuudessa lopputuloksesta on usein vaikea tunnistaa alkuperäisiä vaikutteita.